ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ του σκηνοθέτη και ηθοποιού Θανάση Σαράντου σχετικά με την έκθεση Documenta 14 στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την Γερμανικές Επανορθώσεις προς την Ελλάδα που οργανώθηκε από τον φορέα "ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ" στην ΕΣΗΕΑ στις 19/6/2017.


22-6-2017












ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ του σκηνοθέτη και ηθοποιού Θανάση Σαράντου σχετικά με την έκθεση Documenta 14 στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την Γερμανικές Επανορθώσεις προς την Ελλάδα που οργανώθηκε από τον φορέα "ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ" στην ΕΣΗΕΑ στις 19/6/2017.

"...Σας ευχαριστώ πολύ γι’ αυτή τη μικρή παρέμβαση που μου δίνεται η ευκαιρία να κάνω.
Άραγε συνδέεται η τέχνη με την πολιτική;

Η απάντηση είναι σίγουρα ναι.

Και θα ήθελα να μου επιτραπεί να μιλήσω συγκεκριμένα για την έκθεση Documenta 14 όχι φυσικά ως τεχνοκριτικός αλλά ως καλλιτέχνης που ελπίζει να είναι και σκεπτόμενος πολίτης.

Είναι τελικά η έκθεση Documenta 14, που διοργανώνεται στην Αθήνα και στο Κάσελ της Γερμανίας, μεταξύ άλλων και ένα εργαλείο χειραγώγησης συνειδήσεων, αφού στα εγκαίνιά της εξαγγέλλεται με ανακοίνωση του Έλληνα Προέδρου της Δημοκρατίας ότι οι Γερμανικές επανορθώσεις δεν θα διεκδικηθούν μονομερώς;

Ας σημειωθεί εδώ ότι τα εγκαίνια της συγκεκριμένης έκθεσης έγιναν στην Αθήνα στις 8 Απριλίου του 2017. Την ίδια περίπου ημερομηνία, όπου έγινε η εισβολή της Βέρμαχτ στην Αθήνα, στις 6 Απριλίου 1941. Ενώ τα εγκαίνια της έκθεσης η οποία συνεχίστηκε στο Κάσελ της Γερμανίας έγιναν στις 10 Ιουνίου του 2017, την ίδια ακριβώς ημερομηνία που έγινε η σφαγή του Διστόμου, 10 Ιουνίου του 1944.











Είναι τυχαίο άραγε αυτό το γεγονός;

Και όλα αυτά βέβαια "...με το πρόσχημα της συναδέλφωσης, της παγκόσμιας ειρήνης, της εξιλέωσης και του εξαγνισμού των κατά επανάληψη αποδεδειγμένων βαρβαροτήτων, της δήθεν ενίσχυσης και προστασίας, στην ουσία της στυγνής εκμετάλλευσης των αδυνάμων, επί των οποίων κρέμεται η σπάθη του Δαμοκλέως με τον ρυθμό μιας γενοκτονίας...", όπως γράφει η έγκριτη τεχνοκριτικός Ντόρα Ηλιοπούλου Ρογκάν στο Περιοδικό «Επίκαιρα», σε κριτική που δημοσιεύτηκε στις 15 Μαΐου του 2017.

Σε εκθέσεις τύπου Documenta 14, όπου ο κάθε σκεπτόμενος επισκέπτης διακρίνει μιαν ευρέως και ποικίλα μεθοδευμένη επέλαση, έναν Αρμαγεδδώνα που σαρώνει κάθε στοιχειώδη αίσθηση γύρω από την έννοια της δημιουργίας και της τέχνης κι όλα αυτά χάριν μιας δημιουργικής παγκοσμιοποίησης των καλλιτεχνικών δρώμενων και ενός παρακρουσματικού και κυρίως ανερμάτιστου παραληρήματος επιφανειακών εντυπώσεων.











Σε κάποιο συνοδευτικό κείμενο της έκθεσης αυτής αναφέρεται ότι στην όλη διοργάνωση ελήφθη υπόψη η οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, σε συνδυασμό με το προσφυγικό δράμα, αφήνοντας να εννοηθεί μια έμμεση συμπαράσταση στο δράμα που βιώνει η χώρα μας.

Υπέρτατη φυσικά ειρωνεία εκ μέρους των οργανωτών, αφού η "συμπαράσταση" εδώ ταυτισμένη με την ισοπεδωτική αντιμετώπιση της ταυτότητάς μας έχει τελείως αντίθετους στόχους, έχει κυρίως την επίσπευση παγίωση της κατάρρευσης και της επιβολής του οικονομικά ισχυρού.

Και κάποια γεγονότα εικαστικά και μη από την Documenta 14 το αποδεικνύουν αυτό, όπως για παράδειγμα: οι εσπευσμένες άδειες στο βαθμό του κατεπείγοντος που εδόθησαν από το Υπουργείο Πολιτισμού να διατεθούν οι περισσότεροι αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία σε Αττική ή η έδρα της Documenta, που στεγάζεται ατελώς επί εφτά μήνες στο κτίριο της ΕΡΤ στη Μουρούζη, οι μαρμαρένιες προσφυγικές σκηνές τύπου Μαυσωλείου που έστησαν απέναντι από τον Παρθενώνα στου Φιλοπάππου, επειδή είναι και πολιτικά ορθό, οι επιπλέον προϋπολογισμοί των 14.800 ευρώ, που διαθέτουν άμεσα προς το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, για να πραγματοποιηθούν τα ειδικά χάπενινγκ της έκθεσης με τα 54 βαμμένα γαλανόλευκα πρόβατα, τα 4.850 ευρώ που διαθέτουν εκτάκτως στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών για να στεγαστούν εκθέσεις με θέμα την Εύα Μπράουν, η φωτογραφία με τα δύο ναζιστικά στούκας πάνω από την Ακρόπολη του 1941 που κυριαρχεί σε δισέλιδη καταχώρηση στον κατάλογο βιβλίων της έκθεσης Documenta 14, το βαμμένο κόκκινο τύπου ελληνικό αίμα που εξαναγκάστηκαν στο όνομα της τέχνης να ποδοπατούν οι ίδιοι οι κάτοικοι της Κοκκινιάς, οι απευθείας ηχητικές αναμεταδόσεις από το Πρώτο Νεκροταφείο σε δημόσιους χώρους της πόλης, αλλά και σε τουαλέτες-μπαρ, οι συζητήσεις για μυημένο κοινό επί παντός θέματος στους χώρους και τα προαύλια του ΕΑΤ-ΕΣΑ, οι οποίοι θεωρήθηκαν από τον Διευθυντή της Documenta ως “trendy venue” καθώς φιλοξένησαν και βασανισμούς επί χούντας, τα χιτλερικά πορτρέτα που εκτίθενται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, οι ακόμα 20 τουλάχιστον ειρωνικές εικαστικές παρεμβάσεις, όπως παραδείγματος χάριν το συμβόλαιο πώλησης νεοκλασικού αθηναϊκού σπιτιού με σχόλιο περιγραφής στην έκθεση ότι οι ιδιοκτήτες αδυνατούν να πληρώσουν τον φόρο ΕΝΦΙΑ ή οι ντροπιαστικές παραστασιακές εκθέσεις τύπου «ξεχρεώνουμε το ελληνικό χρέος προς τη Γερμανία με τέχνη και ελιές» με ηθοποιό που παρίστανε την Μέρκελ και που έγινε παρουσία της Ελληνίδας Υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου στα εγκαίνια της Documenta 14!
Απορίας άξιο είναι λοιπόν πως οι φορείς της χώρας μας παρέδωσαν αμαχητί με τόση ευκολία και προφανώς δίχως την απαραίτητη εποπτεία μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, πολιτισμικά και ιστορικά φορτισμένες τοποθεσίες σε ένα τέτοιο συνονθύλευμα, που όντως προσβάλλει όχι μόνο την πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά μας, αλλά και τη στοιχειώδη αισθητική κάθε νοήμονα ανθρώπου.

Ως φαίνεται η γερμανοευρωπαϊκή δεσποτεία δεν επιθυμεί να επικρατεί μόνο σε οικονομικό επίπεδο.
Σας ευχαριστώ!

πηγές:

ΔΙΑΥΓΕΙΑ https://diavgeia.gov.gr/

KΡΙΤΙΚΗ για την DOCUMENTA 14 κας Ντόρας Ηλιοπούλου-Ρογκάν
http://kourdistoportocali.com/…/ta-loulaki-provata-ke-alla…/

LINKS

1. https://diavgeia.gov.gr/
2. http://www.dw.com/…/documenta-14-you-need-the-co…/a-17253286
3. https://medium.com/…/documenta-14-what-happens-when-the-int…
4. http://www.sleek-mag.com/…/why-documenta-14-could-be-good-…/
5.http://popaganda.gr/250384-2/
6. http://www.spikeartmagazine.com/…/doing-documenta-athens-ri…
7.. http://popaganda.gr/250384-2/
8. http://greece.greekreporter.com/…/documenta-horseback-even…/
9. https://www.youtube.com/watch?v=ZLUHXuVJX3c&feature=youtu.be
10. http://www.dw.com/…/will-documenta-have-an-impact…/a-3794198
11. http://athensbiennale.org/barbarians/
12. http://tvxs.gr/…/documenta-14-foboy-toys-danaoys-kai-dora-f…
13. http://kourdistoportocali.com/…/ta-loulaki-provata-ke-alla…/


Πηγή:ΔΕΝ ΥΠΟΚΛΙΝΟΜΑΙ

Σχόλια